The new DAF XF!

Now here it is, the new DAF XF! The new truck was just released on the IAA show in Hannover. Despite it still is the old cab DAF did a great job with the new styling. It clearly has it’s own face and it stands out in a row!

Not only the outside is new, the interior also got a nice facelift. A new instrument cluster with colour screen, extra cupholders, new seats and fabrics and an even bigger bunk make the difference.

Most important is off course the technical news. The chassis layout is completely new, just like the axles and the Euro 6 engines. DAF now also has an eco-roll system and there is a fast-shift mode. One uni1ue item are the LED headlights. No other brand did that before on a truck!

 

 

 

 

 

 

 

 

Great news is that the pillar in the side windows dissapeared. That made it possible to move the mirrors backwards so you can see through the A-Pillar and the mirrors. Other DAF news? More chassis space for fuel, special light-weight configurations and an improved ATe setup for even better fuel figures, also with Euro 6

 

Share me:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

61 Responses to The new DAF XF!

  1. Het front mag er in ieder geval zijn. Gelukkig een truck waar de eigenaar z’n naam gewoon op de voorkant kwijt kan. Van binnen lijkt het toch erg op de oude XF105. Gelukkig dat de achterliggende techniek upto date is en toch wel veel nieuws bied. Ben erg benieuwd of DAF het eigen gewicht beter onder controle heeft dan de concurrentie!

  2. Prachtige truck , hier kunnen ze in eindhoven best trots op zijn ,
    Kwaliteit komt altijd tot zijn recht!!
    Ga zo door DAF>

    • Tja, smaken verschillen; ik vind het een slechte poging een Scania na te maken, een aardige grille en een verder verschrikkelijk saai front. Het ding doet gewoon zeer aan je ogen.

  3. Nou in deze “gouden” kleurstelling kan ik niet zeggen dat het front mislukt is. Het lijkt weliswaar op wat inspiratie vanaf ook andere merken, en daarmee misschien wat weinig eigenheid. Mijn mening betreffende de zijwanden blijft staan: jammer dat daaraan de oude cabine zo goed te herkennen is. Gemiste kans.
    De technische wijzigingen zijn natuurlijk niet zo zichtbaar en zullen zeker een groot deel uit maken van de ‘nieuwe’ XF.

  4. *proest* is dit een retro actie van de knutselaars uit EhV
    of zijn ze geholpen door Hella die nog wat leuke lamp modellen op de plank hadden ???
    any how… t blijft n boeren truck nix nieuws….gewoon n facelift… kom mensen ..verder lopen nix te zien hier 😛

    • Wicky!!!, als je even goed had gelezen had je geweten dat dit FULL led verlichting is, zowel stads als dimlicht.
      Dus blijf jij maar even varen op je piraten scheepje.

  5. Da’s de Scania-introductiekleur van de R series uit 2005. Mooie kleur, dat wel.
    En chapeau voor de LED koplampen.
    Plaat, waar DAF op staat, lijkt er zo opgekwakt te zijn.mmmmwah.
    Verder een mengelmoesje van verschillende merken.
    Ben benieuwd wat het chassis nu meer te bieden heeft.
    De eco-roll en Fast-shift is vast meer ZF dan DAF.
    Verder een leuke wagen om te zien maar overtreft de verwachting niet echt.

  6. beetje doorsnee, vind het niet echt kloppen deze hoekige cabine met strakke lijnen en dan zo’n grille met ronde lijnen

  7. De grille had inderdaad iets hoekiger kunnen zijn, maar altijd nog beter dan een Volvo met met dat grote kippengaas en geen ruimte om de naam erop te zetten zoals veel vervoerders gewoon zijn. Overigens is Daf wel de eerste welke met de grille in deze vorm op de markt kwam, de rest heeft dit van Daf afgekeken, kijk maar naar Mercedes.

    • Nou nab, volgens had Renault deze vorm eerder op de Magnum of AE. En verder vind ik de Mercedes grille totaal niet op een DAF grille lijken. Wel heeft de nieuwe grille van de DAF wel veel weg van een SCANIA grille! Alleen is bij de SCANIA de grille veel meer een geheel met de rest van de cabine. Zo’n DAF is van buiten toch een beetje een slechte copy van een SCANIA. Veel chauffeurs vonden de Topline van SCANIA maar een waterhoofd, maar plakt DAF een copy van zo’n ronde hoed op een vierkante copy, is het ineens schitterrend en vernieuwend. SCANIA had beter overgenomen kunnen worden door PACCAR. Buitenkant van de R en de binnenkant van de XF (alleen wel met stuurverstelling en dashboard van SCANIA) en je had een truck gehad waar de rest een zware dobber aan had gehad! Klint ook wel goed DAF XF730 Topline;-)

  8. erg jammer dit. Ik zie niet wat er nieuw is! Identieke truck als de huidige maar dan met een ander logo plaatje.
    Hopen voor DAF dat ze na deze minifacelift snel met een compleet nieuwe komen….

  9. Vind het er erg goed uit zien, moet wel wennen aan die grote naamplaat met DAF. Maar koplampen en onderpartij dik in orde, en dat spijltje eindelijk uit de zijruit. Dashboard is gewoon het oude maar met mooie verfraaiingen. Wat verder betreft het blijft een super auto met de meeste en logische binnenruimte. Goed spul uit eigen land. DAF Toppie hoor.

  10. mooie wagen
    als ik over drie jaar toe ben aan een nieuwe wordt het weer een daf
    nu nog ff wachten op de nieuwe cf want met mijn 1.76 is die superspace eigenlijk te groot

  11. DAF is met dit design een hele andere weg in geslagen. Ben heel benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet. Wel een fraaie truck.

  12. Koplampen van vorig type actros
    Kleur van R serie demo
    Ziet er wat Chinees uit die voorkant, zoals de JAC Gallop die weer na is gemaakt van een scania
    Tijd voor totaal nieuwe cabine, of zijkant, dan lijkt het nog wat
    Maar ja van binnen gewoon netjes

  13. Schitterend nieuw ontwerp. De dommerikken zien het weer eens niet, Gefrustreerd zeker. Wicky de Opel Blitz rijder heeft natuurlijk zijn dagelijkse portie ochtend-urine weer op. Truck om mee voor de dag te komen de concurentie krijgt het zwaarder dan ooit en de truck van het jaar is bekend. Best ruck ever.

    • Grille van een Scania, koplampen van een Sprinter en zo leuk je een oud hok weer op hihihihihi… zier er gewoon niet uit.

    • Ik vind het ontwerp errug wennen en kan zeker de SSC niet echt mooi. Bij de SC lijkt alles beter te kloppen. Het interieur is ook minimaal aangepast en ik denk dat ze daar wel wat steekjes hebben laten vallen. En Ad Truck of the Year 2013 is net de Stralis geworden, waar de DAF in z’n oranje kleurtje en nieuwe grille wel wat op lijkt;-) Truck of the Year 2014 wordt zeer waarschijnlijk de Volvo FH! Misschien in 2015 de CF?

  14. Mooie strakke truck, wel opzij nog herkenbaar tov de vorige cabine, maar die vond ik nog steeds mooi na al die jaren. Heb voor mijn bedrijf een CF in bestelling staan, maar de XF mag er zijn. Moet alleen wel een keer een 600pk motor komen want aan de bovenkant missen ze echt de slag nu.

  15. Het blijkt maar weer dat daf gewoon de juiste mensen in dienst heeft om de concurentie een passend antwoord te geven .En om onder de huidige crisis omstandigheden een dijk van een auto neer te zetten.Design is even wennen maar dat moesten we bij de actros ook .mensen bij daf, dike pluim.

  16. Wat een zeikerds allemaal zeg, deze cabine is toch nog steeds perfect, dezelfde ruimte vindt je in geen andere auto terug.
    Maar ja als je iedere avond thuis bent heb je dat ook niet nodig, dan kan je het met een gewone dagcabine ook af als je alleen je pakje brood mee moet nemen. Nee daar moet tegenwoordig liefst een auto van 700 pk voor hebben, want dan ben je pas een echte trucker. Nu is het spijltje bij ruiten eruit en zitten er zelfs twee bekerhouders in en is het weer niet goed. Gelukkig is het interieur lekker strak gebleven en allemaal van die tierelantijtjes zoals bij Mercedes. Wees ook eens trots op DAF, wordt tenminste nog in Nederland gemaakt, evenals Scania.

  17. WickydeViking rijd waarschijnlijk dagellijks op een aftrappertje van een derde partij,en vande rest deugt in zijn ogen toch niks.Van Nancy lees ik hoofdzakelijk alleen maar negatieve opmerkingen.Allemaal azijnzeikers dus.
    Objectief kunnen die 2 geen mening geven.
    Ik vind de nieuwe Daf een dijk van een truck.Heerlijk functioneel.Veel comfort voor de chauffeur.Qua cabine ,aan luxe geen gebrek,en in mijn ogen nog steeds de meest ruimte biedende stuurhut voor een chauffeur.Voor de ondernemer is het belangrijk dat het kostendekkend is,en voor Daf dat het door de subtiele aanpassingen,die overigens zeer goed gelukt zijn,niet explosief prijsverhogend werkend,zodat de concurrentie het nakijken heeft.
    En dat de zijkant onmiskenbaar DAFgebleven is,is ook maar goed ook.Is er tenminste nog iets herkenbaars aan het nog steeds goede merk.Voor de Volvo rijders.Wel een goed naar de nieuwe Volvo gekeken,hoe die op zijn voorganger lijkt?
    En al mag Paccar de dienst uitmaken,het is toch weer een mooi stukje “huisvlijt” van Nederlandse bodem.We doen nog steeds mee in de truckwereld.En daar mogen we best trots op zijn.Op een paar azijnpissers na natuurlijk.

    • Misschien een azijnzeiker, maar jij een azijnzuiper! stuk sjagrein!
      Te zielig voor woorden hoe sommige personen reageren, die niet tegen krietiek knnen en iemands mening niet kunnen waarderen en accepteren maar zelf elders wel lopen zieken op andere merken.
      Tja soms valt het een beetje tegen, daar moet je tegen kunnen hiihhihihiih maar ehh het nieuwtje is eraf dus ko over een paoosje wel en terug kijken hoe gefrustreerd jullie zijn 🙂 doegggggggg.

      • Nancy, ik vind het altijd leuk om jouw commentaar te lezen hoor, ongeacht of ik het met je eens ben. Dus trek je er niets van aan 🙂

    • Max, je hebt helemaal gelijk.
      sommige mensen vinden het heerlijk om alles af te zeiken,
      rijden vast met een afgetrapt bakwagentje en zullen nooit met zo’n mooie Daf mogen rijden.
      Zijn vast erg gefrustreerd hahaha.

  18. DAF XF präsentiert sich außen wie innen neu Mit der Einführung von Euro-6-Motoren hat DAF auch das Design seines XF geändert. Die Baureihe, die heute vorgestellt wird, verfügt außerdem über ein neues Fahrgestell mit geänderter Achsaufhängung für noch höhere Stabilität. Die Hinterachse und die Übersetzungen wurden ebenfalls geändert. Die Produktion des neuen XF läuft im Frühjahr 2013 an.

  19. @ Thijs
    Je hoeft niet zo te schreeuwen. We zijn niet blind!

    Ben overigens wel benieuwd of deze SSC wel in 1x op bijv een Zweeds kenteken kan worden gezet.
    Bij de eerste series was dit onmogelijk vanwege de strengere veiligheids eisen die in Zweden gesteld worden aan een stuurhok. De plastic hoed was te slap. Later zijn hier vesterkingen in gezet.

  20. Sorry na het lezen van alle reacties vind ik het front nog steeds niet mooi, en toch heb ik respect voor het merk Daf.
    Misschien word ik ook als azijn gebruikt maar het is mijn mening
    Ik vind een Magnum en Actros mp4 en Fh2013 mooi, gewoon omdat ze opvallen en mooi zijn zolang er op de magnum maar geen pool zit

  21. Als echte DAFman(verzamel vanaf m’n 8e jaar, en heb naast 2 dafjes 33 een DAF G1600 Camper uit 1962) moet ik zeggen dat ik erg moet wennen aan deze nieuwe truck, naar mijn idee “klopt” het geheel niet meer zo, zoals dat bij de 105 WEL het geval was. Dat vond ik een mooie subtiele nette auto, maar dit is mij persoonlijk iets TE denk ik.

    Zo mooi als ik de nieuwe Actros vindt, zo lelijk vindt ik de nieuwe FH, en ik ben er nog niet over uit wat ik van de nieuwe XF moet vinden, niet echt mooi, maar ook niet heel erg lelijk. Het zal waarschijnlijk gewoon wennen worden, en kijk dan ook uit naar de eerste trucks in bedrijfskleuren.

    Emile

    P.s. IK geef hier gewoon MIJN mening, dat wil niet zeggen dat jullie het met mij eens MOETEN zijn! Ik vindt dat een ieder zijn of haar mening geven mag en laten we elkaar een beetje respecteren aub, ipv elkaar een mening op te dragen……..

  22. jammer van die gefotoshopte beelden lijkt net 4×4 trekker ,ben benieuwd hoe het eruit ziet als, 6×2 voorloopas met brede banden en iets lager bij de grond.

  23. Ben weer retour na een bezoek aan de IAA. Heb er uitgebreid ingezeten en moet zeggen dat het mijn verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen.Het ontwerp is in werkelijkheid bijzonder goed geslaagd. In combinatie met de SSC is het een dijk van een truck! De vormen zijn erg rond en echt anders dan de scherpe lijnen van Volvo en Mercedes.

  24. Ben net terug van vakantie en kon het niet laten om tussendoor even te spieken op deze site 🙂 Dus wederom chapeau voor je site Iep!!!

    Ik moet zeggen dat ik er toch wel even aan moet wennen. Ik geloof dat me dat ook wel zal gaan lukken, dus dat is een goed teken!! Hopelijk staat ie zijn mannetje tussen al het nieuwe geweld van de andere fabrikanten. Want, ookal ben ikzelf geen vrachtwagenchauffeur, uiteindelijk is DAF toch mijn lieveling 😀

    Vraag me alleen af of de bumperpartij nou iets minder hoog is geworden en of de cabine iets langer doorloopt naar beneden, of hij in totaal toch weer iets hoger is geworden. Weet iemand dit?

  25. Ik heb de DAF ook op de IAA gezien en ik vind hem zeker niet mooi. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de nieuwe Actros ook niet mooier vond dan zijn voorganger en nu je ze een tijdje ziet rijden vind ik het zeker wel een mooie auto. De nieuwe FH heb ik voor de 2de keer in het echt gezien en die begint ook al te wennen. De Actros en de Fh zijn wel echt stoere, moderne trucks om te zien en dat vind ik van die nieuwe DAF dus niet. Verder is de term nieuwe XF wel teveel van het goede. Het is gewoon een lichte facelift. Aan de vormen van het exterieur, nieuw frontje en nieuwe koplampen, en het interieur, nieuwe schakelaars en een werkend info-scherm in het display, is toch niets veranderd. Het nieuws zal in het chassis zitten, maar daar krijg je weinig van mee. Wel netjes dat de 106 maar 90 kg gegroeid is, terwijl de rest het over 200 kg heeft. Van de Volvo is volgens mij met nog geen woord over het gewicht gerept. Nu nog even wachten wat de prijzen zullen doen van al dat nieuws!

Leave a reply